Belastinginning in belastingplan 2018, ontvanger krijgt nog meer bevoegdheden
22-11-2017De inning van verschuldigde belastingen wordt gedaan door "de ontvanger", deze heeft bevoegdheden waar elke crediteur voor zou tekenen. Als er een belastingschuld is, en dat kan ook zijn als een aanslag nog niet definitief vaststaat, dan kan de ontvanger zonder dat er een rechter aan te pas komt executoriaal beslag leggen en de executie uitvoeren. Zo kan hij bankrekeningen leeghalen, auto's wegslepen en huizen verkopen om met de opbrengst ervan de schulden te innen.
Als verkoop aan de orde is en geen uitstel meer wordt verleend, dan is er nu nog maar één weg, de gewone rechter vragen om de executie op te schorten, een aanvraag is voldoende. Er is dan van rechtswege, dus automatisch, sprake van schorsing tot de uitspraak van de rechter. Hoewel deze rechter marginaal toetst, dus niet inhoudelijk het gelijk van de belastingplichtige of de inspecteur beoordeelt, is in de praktijk er wel een belangrijke laatste toets op rechtmatigheid van het handelen van de Belastingdienst.
Zo komt het voor dat bij evident onjuiste ambtshalve aanslagen en zelfs bij definitieve aanslagen en geen beroep meer mogelijk, toch nog een rechter de rechtmatigheid toetst. De automatische schorsing beviel de staatssecretaris niet en sinds 1 januari 2008 voerde hij het beleid dat de ontvanger zich niets van de wettelijke schorsende werking hoeft aan te trekken, als de ontvanger zelf van mening was dat er sprake was van misbruik.
De Hoge Raad maakte op 1 mei 2015 een eind aan deze werkwijze van de ontvanger, alleen door een rechterlijke beslissing kan de schorsende werking aan het verzet worden ontnomen. Als reactie op de uitspraak van de Hoge Raad werd nadien in toenemende mate het faillissement aangevraagd door de ontvanger. Maar kennelijk hindert dit, want in het Belastingplan 2018 wordt aangekondigd dat de schorsende werking van het (fiscaal) verzet zal worden geschrapt uit de wet.
De reden, die gegeven wordt, is dat met de wijziging is beoogd de Invorderingswet in overeenstemming te brengen met het gewone burgerlijk recht. Daar is geen wettelijk schorsende werking en dient de civiele rechter om schorsing van de tenuitvoerlegging verzocht te worden. De burgerlijke rechter is dus nog steeds bevoegd te toetsen, alleen niet meer in een situatie van het opgeschort zijn van de executie, de rechter kan dus gewoon te laat zijn. Niettemin kan een kort geding-rechter om schorsing worden verzocht, bijvoorbeeld in geval van onrechtmatig overheidshandelen, dat kan heel snel tot een vonnis leiden. Het lijkt dus niet zo nadelig allemaal, automatische schorsing vervalt, je moet er nu om vragen bij de rechter en in plaats van direct bij het indienen van het verzoek, gaat het nu in bij het vonnis.
Verandert er dan niet zoveel?
Natuurlijk wel, anders waren de voorstellen niet in het Belastingplan 2018 opgenomen geweest, zo simpel is het. Het wetsvoorstel gaat er nogal gemakkelijk vanuit dat het zou gaan om uitsluitend definitieve aanslagen en hangende een bezwaar en beroep zou standaard sprake zijn van verlening van uitstel door de ontvanger.
Nu is dat vaak wel zo, maar bijvoorbeeld bij hoog opgelopen conflicten over BTW en Loonheffingen, waarbij naheffingen met boetes aan de orde zijn, wordt lang niet altijd uitstel verleend door de ontvanger of er worden flinke bankgaranties verlangd. Zo kan zonder enige rechterlijke toetsing een bedrijf de nek om worden gedraaid.
De ontvanger krijgt flink meer macht hiermee, het is echter de vraag of dit uiteindelijk allemaal wel zo gunstig gaat uitpakken voor de Staat. Want wat nu als de verkopen zijn doorgezet en de rechter stelt de Staat achteraf in het ongelijk, zouden er dan niet flinke schadeclaims tegen de Staat komen. De belastingplichtige zelf, aandeelhouders, werknemers, crediteuren en noem nog maar eens wat benadeelden op, zullen de Staat op de huid gaan zitten. En of de burgerlijke rechter zich zo opzij zal laten zetten, is ook maar de vraag. De vraag rijst of dit soort eigendomsontneming in het kader van het EVRM wel door de beugel kan. Wij zijn benieuwd.
Laatste nieuws
- Niet verhuurde woning voor eigen gebruik ... is dat een box 3 belegging? Door Wijnkamp Keulers op 09-10-2024 Lees verder
- Net sluit zich om box 3-ontwijkers, per 2025 einde aan mogelijkheden van een open fonds voor gemene rekening (FGR) Door Wijnkamp Keulers op 23-04-2024 Lees verder